آدرس: تهران، میدان سلماس، ضلع شرقی میدان، پلاک 21، واحد 1 کلینیک تخصصی پوست و مو رازی

تزریق ژل، مزایا، نحوه انجام و هزینه

تزریق ژل به منظور رفع چین و چروک‌های متوسط تا عمیق به خصوص در نواحی مختلف صورت، فرایندی بسیار موثر و کم خطر می‌باشد و به همین دلیل بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. انواع مختلفی ژل برای انجام این تزریقات موجود است که هرکدام با توجه به ناحیه مورد درمان و نیاز مراجعین توسط پزشکان متخصص انتخاب می‌شود. تزریق ژل در حقیقت جایگزینی مناسب برای جراحی‌های سنگین زیبایی به شمار می‌رود که با رعایت نکات ایمی حداقل عوارض و خطرات را داشته و از ماندگاری مناسبی نیز برخوردار است.

ژل‌ تزریقی چیست؟


فیلرها یا ژل‌های پوستی، موادی طبیعی یا مصنوعی هستند که به پوست تزریق می‌شوند تا چین و چروک آن را کاهش داده و حجم از دست رفته در بافت صورت را که در اثر افزایش سن رخ می‌دهد، بازگردانند. این تزریق‌ها برای رفع چروک‌های پوستی و خطوط لبخند، حجم دهی به گونه‌ها و لب‌ها، و همچنین بهبود جای جوشهای روی پوست استفاده می‌شوند.

اکثریت فیلرها به طور مؤقت جذب می‌شوند، بنابراین نتایج حاصل از تزریق آنها معمولاً موقتی هستند و مدت زمان اثرگذاری آنها بستگی به محصول استفاده شده و ویژگی‌های فردی هر شخص دارد. ممکن است ماندگاری نتایج از چند ماه تا چندین سال متغیر باشد.

انواع ژل‌های تزریقی


انواع ژل‌های تزریقی

رایج ترین فیلرهای مورد استفاده عبارتند از:

هیالورونیک اسید(HA)

هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی است که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود. این ماده برای افزایش حجم بافت پوست در مناطق مانند گونه‌ها، صاف کردن پوست و کاهش چین و چروک‌ها، به ویژه در اطراف چشم‌ها، لب‌ها و پیشانی استفاده می‌شود. دو برند معتبر تجاری این ماده، ژوویدرم (Juvéderm) و رستیلن (Restylane) نام دارند. از آن‌جایی که بدن به تدریج و با گذر زمان هیالورونیک اسید را جذب می‌کند، نتایج حاصل از تزریق این ماده به طور کلی ۶ الی ۱۲ ماه دوام دارند.

کلسیم هیدروکسی آپاتیت(CaHA)

در این نوع فیلر، کلسیم در اندازه های میکروسکوپی به ژل افزوده شده و سپس تزریق می شود. این ژل نسبت به ژل های هیالورونیک اسید غلیظ تر است که همین امر آن را برای رفع چین و چروک های عمیق پوست مناسب می سازد. نتایج حاصل از تزریق ژل های کلسیم هیدروکسی آپاتیت (با نام تجاری رادیس – Radiesse) معمولا یک سال دوام می آورند.

پلی ال-لاکتیک اسید

این فیلر، با نام تجاری اسکالپترا استیک (Sculptra Aesthetic)، به جای پر کردن چین و چروک‌ها، اقدام به تحریک تولید کلاژن طبیعی پوست می‌کند، که به این ترتیب باعث صافی پوست و کاهش چین و چروک می‌شود. این فیلر برای رفع چین و چروک‌های عمیق پوست و همچنین حجم دهی استفاده می‌شود. اثر این فیلر به صورت تدریجی است و به همین دلیل به یک فیلر نیمه دائمی تبدیل می‌شود که نتایج حاصل از تزریق آن حداقل تا ۲ سال دوام دارد.

پلی متیل متاکریلات(PMMA)

این فیلر از ذرات ریزی به نام میکروسفر و کلاژن تشکیل شده است که به بافت پوست حجم می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از این فیلر تا حدودی با عوارض و مشکلاتی همراه است. فیلر با نام تجاری بلافیل (Bellafill) به بازار عرضه می‌شود و با وجود ماندگاری ۵ ساله‌ی نتایج آن، باز هم جزو اولین انتخاب‌های پزشکان برای تزریق نیست.

تحقیقات نشان می‌دهد که فیلرهای پوستی که دوام و ماندگاری طولانی مدتی دارند، عوارض بیشتری نظیر عفونت و ندول‌های زیر پوستی را نیز به همراه دارند. بنابراین، قبل از استفاده از این فیلرها، بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید و مزایا و معایب هر یک را به دقت بررسی کنید.

مزایا تزریق ژل


مزایا تزریق ژل

  • عدم نیاز به بستری شدن
  • بهبود ظاهر پوست
  • افزایش عزت نفس
  • دست‌یابی فوری به نتایج
  • نتایج طولانی مدت
  • نتایج ظریف و طبیعی
  • افزایش سزح کولاژن پوست
  • داشتن خطرات حداقلی
  • امکان از بین بردن اثرات در صورت عدم رضایت یا بروز مشکل (در صورت استفاده از Hyaluronic acid)
  • زمان استراحت و ریکاوری کم
  • عدم ایجاد حس بد بر روی پوست

موارد ممنوعه تزریق ژل‌


تزریق ژل تقریبا برای تمام افرادی با چین و چروک های متوسط تا عمیق که تمایل به جوان سازی پوست خود دارند انتخاب مناسبی است. اما مواردی از منع مصرف نیز برای این محصولات وجود دارد. بنابراین، از تزریق ژل پرهیز کنید، اگر:

  • پوست شما به هر دلیلی ملتهب است (مثلاً اگر پوست شما، جوش، آکنه فعال، کهیر و غیره دارد).
  • به هر یک از فیلرها حساسیت دارید (برچسب روی محصول را بخوانید).
  • دچار اختلال عدم انعقاد خون هستید.
  • برای خانم های باردار و شیرده یا برای افراد زیر ۱۸ سال (ایمنی و بی خطر بودن تزریق فیلر برای گروه های سنی جوان تر مورد مطالعه قرار نگرفته است).
  • پوست شما مستعد ایجاد جای زخم است (مثلاً زخم های کلوئیدی یا بافت اسکار بروی پوست خود دارید).

نواحی قابل درمان با تزریق ژل


نواحی قابل درمان با تزریق ژل

برجسته کردن و حجم دهی گونه ها با تزریق ژل

گونه ها، جزو نواحی در صورت هستند که با افزایش سن فرد دچار کاهش حجم می شوند. این کاهش حجم گونه ها بویژه در دوندگان و افرادی که ورزش های پر تحرک انجام می دهند شایع تر است. اگر تزریق فیلر به صورت ماهرانه و توسط پزشک مجرب انجام شود می تواند حجم و زیبایی گونه ها را برگرداند، بر خلاف تزریق بوتاکس که موجب فلج موقت عضلات می شود. این تزریق بدون نیاز به جراحی لیفت پوست سنتی که کاملا تهاجمی است و دوره نقاهت طولانی مدتی نیز دارد، موجب ایجاد چهره ای شاداب، پر انرژی و جوان در فرد می شود.

پر کردن و رفع خطوط پیشانی و خطوط اخم با تزریق ژل

بر خلاف بوتاکس که با فلج موقت عضلات صورت مانع از حرکت آنها می شود تا از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند، تزریق فیلر، چین و چروک ثابت و قابل مشاهده ی پوست را پر کرده و در نتیجه موجب محو شدن آنها می شود. در تزریق فیلر، خطوط پیشانی و خطوط اخم با هیالورونیک اسید پر میشود که این ماده از اجزای طبیعی خود پوست است.

حجم دهی لب با تزریق ژل

حجم دهی لب با تزریق ژل

حجم دهی و برجسته تر کردن لب جزو رایج ترین کاربردهای امروزی فیلرهای تزریقی پوست است. فیلرهای تزریقی براحتی با پر کردن خطوط و ایجاد تقارن، فرم طبیعی لب ها را حفظ کرده و با حجم دهی به آن موجب ایجاد بافتی یکدست و زیبا در لب ها میشود.

تغییر فرم چانه یا بینی با تزریق ژل

از تزریق فیلرهای پوستی به عنوان روشی غیر جراحی برای تغییر شکل و فرم نواحی از قبیل چانه، خط فک یا بینی نیز استفاده میشود. این تزریق می تواند باعث زیباسازی حالت نیمرخ چهره ی فرد شود و فرم زیباتری به نواحی افتاده ببخشد. امروزه، به لطف مزایا و نتایج مطلوب تزریق فیلر، دیگر نیازی به انجام روش های جراحی نیست.

رفع خطوط ماریونت (خطوط اخم) و چین های نازولبیال (خط خنده) با تزریق ژل

رفع خطوط ماریونت (خطوط اخم) و چین های نازولبیال (خط خنده) با تزریق ژل

خطوط ماریونت، به چین و چروک و خطوط اطراف و زیر دهان گقته می شود که با اخم کردن فرد ایجاد می شوند و باعث می شوند چهره ی فرد مسن تر از سن واقعی او دیده شود. تزریق فیلر موجب پر شدن این خطوط شده و با حجم دهی مناسب به این قسمت ها باعث جوانتر جلوه کردن چهره ی فرد شده و تعادل را در بقیه ی قسمت های صورت برقرار می کند. چین های نازولبیال یا همان خط خنده نیز چین و چروک و خطوط اطراف بینی و دهان فرد هستند که به هنگام لبخند زدن ایجاد می شوند. این خطوط از کناره های بینی تا گوشه های دهان ادامه دارند. این موارد را میتوان با تزریق فیلر اصلاح کرد تا چهره ی فرد، ظاهری جوان، شاداب و نرم و در عین حال طبیعی داشته باشد.

اصلاح شکل ظاهری زخم‌ها (اسکار) با تزریق ژل

جای زخم یا اسکار می تواند فرورفتگی ها و ناهمواری هایی در بافت پوست ایجاد کند که این امر در چهره ی فرد، جلوه ی مناسبی ندارد. حتی اگر این اسکارها قابل دید هم نباشند، وجود آنها موجب آزار خود شخص میشود. خوشبختانه امروزه میتوان با تزریق فیلرهای پوستی، شکل ظاهری جای زخم و جای جوش را اصلاح کرد تا فرد پوستی یکنواخت و صاف داشته باشد. تزریق فیلر راه حلی ایمن و ظریف و در عین حال غیر جراحی است که کاربردهای فراوانی دارد. رفع عیوب و اصلاح چنین مواردی از طریق تزریق فیلر، موجب زیباتر شده چهره فرد شده و در نتیجه باعث افزایش اعتماد بنفس وی میشود.

رفع گودی زیر چشم با تزریق ژل

رفع گودی زیر چشم با تزریق ژل

گودی زیر چشم که در ناحیه زیرین پلک پایینی ایجاد می‌شود را می‌توان با استفاده از تزریق ژل‌ برطرف کرد.

زاویه دار کردن صورت با تزریق ژل

به کمک تزریق ژل به نواحی خاصی از صورت می‌توان فرم کلی آن را تغییر داد و چهره فرد را زاویه‌دار کرد. این روش معمولا در افزایش زیبایی چهره افرادی که صورت گرد دارند، بسیار تاثیرگذار است. برای مثال میتوان به تزریق ژل برای زاویه دار کردن فک اشاره کرد که امروزه بسیار پرطرفدار است.

جوانسازی دست با تزریق ژل

هر چه سن فرد بالاتر میرود، تولید کلاژن پوست کمتر شده و این امر باعث میشود پوست با گذر زمان نازک تر و شکننده تر شود و افتاده و آویزان بنظر برسد. تزریق فیلر موجب حجم دهی به بافت ها شده و اثرات کاهش تولید کلاژن را جبران می کند و از طرفی، برآمدگی رگ ها و تاندون ها را که در اثر نازک تر شدن پوست ایجاد می شود را با حجم دهی به بافت ها رفع می کند.

بزرگ کردن سینه  و باسن با تزریق ژل

همچنین میتوان از تزریق فیلر برای حجم دهی به سینه و باسن در خانم ها استفاده کرد تا اندام فرد انحنای زیباتری نیز داشته باشد.

فرآیند تزریق ژل


مراحل تزریق ژل

مراحل تزریق ژل

  • ابتدا محل تزریق با محلول‌های آنتی باکتریال تمیز شده و شسته می‌شود.
  • درد در محل تزریق با استفاده از پمادهای بی‌حس کننده و یا تزریق بیحس کننده‌های موضعی تسکین می‌یابد.
  • جراح نقاطی که باید در صورت تحت درمان قرار گیرند را علامت‌گذاری می‌کند.
  • ژل به وسیله یک سوزن کوچک در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود.
  • برای هر منطقه از صورت باید تزریق جداگانه‌ای انجام شود.
  • فرایند تزریق ژل در حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

پس از تزریق  ژل

پس از انجام تزریق، کمی درد، قرمزی، تورم یا خارش احتمالی محتمل است. تورم تا حدود ۳۶ ساعت پس از تزریق باقی می‌ماند. نتایج اولیه تزریق ژل بلافاصله پس از درمان ظاهر شده اما نتایج نهایی پس از چند هفته یا چند ماه متناسب با مواد استفاده شده برای تزریق، قابل مشاهده خواهند بود. هم‌چنین تزریق ژل نیاز به مدت کوتاهی استراحت دارد.. توصیه میشود تا ۳۶ ساعت پس از تزریق ژل از انجام فعالیت‌های شدید بپرهیزید.

اقدامات احتیاطی و مراقبتی برای تزریق ژل


اقدامات احتیاطی و مراقبتی برای تزریق ژل

تزریق فیلر به طور کلی یک روش ایمن و بی‌خطر است، اما برای اطمینان کامل از بی‌خطر بودن این روش، باید از مراحل زیر پیروی کرد:

۱. مراجعه به پزشک متخصص: برای انجام تزریق فیلر، به پزشک ماهر و مجرب (متخصص پوست یا جراح پلاستیک با تجربه) که دارای مجوز است مراجعه کنید.

۲. انجام عمل در محیط پزشکی: این عمل باید در یک محیط پزشکی مانند کلینیک انجام شود و نه در منزل شخصی یا مراکز خرید.

۳. اطلاع از تجربه پزشک: از پزشک خود درباره تجربه و سابقه استفاده از فیلر تزریقی که برای تزریق به خودتان انتخاب کرده‌اید، سوال کنید.

۴. خرید از مراکز معتبر: فیلر را فقط از مراکز ارائه‌دهنده خدمات پزشکی معتبر تهیه کنید و از خرید آنلاین یا از مکان‌های غیرمجاز خودداری کنید.

۵. بررسی سرنگ و برچسب: فیلرها باید در سرنگ‌های باز نشده و دارای برچسب باشند. حین خرید حتما این موارد را بررسی کنید.

۶. تایید FDA: فیلرها باید مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) باشند.

۷. آگاهی از خطرات: از خطرات و عوارض جانبی احتمالی تزریق آگاه باشید.

۸. مطالعه مواد تشکیل‌دهنده: مواد تشکیل‌دهنده فیلر را مطالعه کنید و اگر به هر یک از این مواد (به عنوان مثال به کلاژن) آلرژی دارید، از تزریق فیلر خودداری کنید.

۹. اطلاع از مصرف داروها: اگر دارویی مصرف می‌کنید، حتماً این مورد را به پزشک خود اطلاع دهید تا از تداخلات دارویی و عوارضی نظیر لختگی خون جلوگیری شود.

ماندگاری نتایج تزریق ژل


دوام نتایج حاصل از تزریق به نوع موادی که برای تزریق استفاده شده است بستگی دارد. نتایج حاصل از تزریق ژل‌های اسید هیالورانیک بین ۶ تا ۹ ماه باقی می‌ماند. دوام نتایج تزریق ژل به عوامل زیر وابسته است:

  • نوع ژل مصرفی
  • مقدار ژل مصرفی
  • سن
  • نوع پوست
  • سبک زندگی فرد
  • ناحیه تحت درمان

خطرات احتمالی و عوارض جانبی تزریق ژل


عوارض جانبی احتمالی زیر، بلافاصله بعد از تزریق در اطراف محل تزریق بروز می کنند اما معمولا طی ۷ الی ۱۴ روز به طور کامل رفع می شوند:

  • قرمزی ناحیه
  • تورم
  • درد
  • کبودی
  • خارش

از دیگر عوارض نادر تزریق ژل عبارتند از:

  • عدم تقارن
  • کبودی، خونریزی در محل تزریق و تورم
  • عفونت در محل تزریق
  • ایجاد برآمدگی و توده‌ای شکل شدن محل درمان شده

هرچند تزریق ژل فرآیند بسیار کم خطری است اما انجام این کار توسط افراد غیرمتخصص، در محیط‌های غیر تخصصی و غیر بهداشتی و با استفاده از مواد غیر استاندارد، ریسک بروز عوارض خطرناک و همینطور ایجاد مشکلات اساسی و دائمی برای چهره شما را به همراه خواهد داشت. بنابراین شدیدا توصیه می‌شود که تزریق ژل را در کلینیک‌های مجهز و شناخته شده و زیر نظر پزشکان متخصص انجام دهید.

اگر از نتایج تزریق فیلر راضی نباشید چه می توان کرد؟


در صورت عدم رضایت از نتایج یا عدم تمایل به تغییراتی که به هر دلیلی ایجاد شده‌اند و نیاز به برگشت نتایج وجود دارد، می‌توان از تزریق آنزیمی به نام هیالورونیداز استفاده کرد تا هیالورونیک اسیدی که تزریق شده است به صورت جزئی یا کامل از بین برود. این روش درمانی دارای قابلیت برگشت‌پذیری است و به همین دلیل پزشکان معمولاً تزریق فیلرهای هیالورونیک اسید را توصیه می‌کنند، به خصوص برای افرادی که تاکنون تزریق فیلر انجام نداده‌اند یا از نتایج تزریق اطمینان ندارند، تا بتوانند در صورت نیاز نتایج را برگردانند. با این حال، برخی از فیلرها مانند رادیس (Radiesse) و اسکالپترا (Sculptra) قابلیت برگشت نتایج را ندارند و شخص باید صبر کند تا نتایج به طور طبیعی خود از بین بروند.

هزینه‌های تزریق ژل


هزینه تزریق ژل به عوامل متعددی بستگی دارد که میتواند باعث مشهاده تغییرات فاحشی در قیمت انجام کار شود. از عواملی که به شدت روی قیمت تزریق ژل اثرگذار است عبارتند از:

  • نوع و برند محصول مورد استفاده
  • ناحیه مورد تزریق ژل
  • میزان ژل مورد استفاده برای تزریق
  • تخصص و مهارت پزشک مربوطه

از میان موارد نام برده کیفیت محصول مورد استفاده بیشترین تاثیر را در قیمت محصول خواهد داشت. تزریق محصولات ارزان و بی‌کیفیت میتواند هزینه فرایند را به شدت کاهش دهد اما اثرات مناسبی بر چهره شما نخواهد داشت. همچنین استفاده از مقدار کمتر ژل در هنگام تزریق با وجود کاهش هزینه، باعث ماندگاری و اثربخشی کمتر تزریق ژل خواهد شد.

سؤالات متداول


کدام نوع فیلر برای من مناسب است؟

انتخاب فیلری که برای شما مناسب باشد، تصمیمی است که باید طبق صلاحدید و مشورت با پزشک گرفته شود. بهتر است از قبل، فهرست فیلرهای تزریقی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را مطالعه کنید. با مراجعه به پورتال آنلاین این سازمان، همچنین فهرست فیلرهای غیر مجاز و تایید نشده را که بصورت آنلاین بفروش میرسند را می توانید ببینید.

آیا تزریق فیلر بی خطر است؟

تزریق فیلر کاملا بی خطر بوده و شایع ترین عوارض آن تورم و عفونت است که این عوارض جزو عوارض جانبی خوش خیم محسوب شده و کاملا موقتی هستند.

تزریق بوتاکس بهتر است یا تزریق فیلر؟

فیلرهای تزریقی همانند بوتاکس، به اندازه‌ای مؤثر هستند. اما اهمیت بزرگتری دارد که نتایج حاصل از تزریق فیلر به مدت طولانی‌تری باقی می‌مانند. با این حال، ماندگاری نتایج حاصل از تزریق فیلر به نوع مورد استفاده بستگی دارد. برخی از فیلرها ممکن است به همان اندازه‌ای که بوتاکس ماندگاری و دوام دارد، باقی بمانند و برخی دیگر حتی ممکن است بیشتر از یک سال دوام داشته باشند.

آیا فیلرها قابل حذف و برداشتن هستند؟

فیلرهای هیالورونیک اسیدی را می توان با آنزیمی بنام هیالورونیداز بطور جزئی یا کامل حذف کرد.

آیا تزریق فیلر درد دارد؟

اگرچه حین تزریق، ناراحتی بسیار جزئی وجود دارد اما تزریق فیلر چندان هم دردناک نیست.

برای آقایان از چه فیلرهایی استفاده می شود؟

فیلرهای هیالورونیک اسید جزو محبوب ترین فیلرها هستند و امروزه بیشترین کاربرد را دارند. این فیلرها از ماده ای ژلاتینی بنام هیالورونیک اسید ساخته شده اند که این ماده بطور طبیعی در اطراف سلول های خود بدن نیز یافت می شود.

در آقایان، فیلر به کدام نواحی تزریق می شود؟

رایج ترین نواحی که فیلر به آنها تزریق می شود، شقیقه ها، خطوط زیر چشم، گونه ها، چین های اطراف بینی، خطوط ماریونت، اطراف لب ها، چانه و امتداد خط فک هستند.

آیا تزریق فیلر باعث ایجاد چهره ای مردانه می شود؟

زاویه سازی های تیز و بیش از حد برجسته در صورت زنان میتواند باعث شود که چهره ی خانم ها، جلوه ای مردانه به خود بگیرد. همین مورد در مورد آقایان نیز صدق می کند، مثلا برجسته کردن بیش از حد گونه ها باعث میشود مردان چهره ای زنانه داشته باشند.

آیا نتایج حاصل از فیلرهای تزریقی دائمی هستند؟

بطور کلی، نتایج حاصل از تزریق اکثریت فیلرها موقتی است. نتایج تزریق فیلر چندین ماه الی یک سال دوام خواهد داشت. دوام نتایج نیز به نوع فیلری که تزریق میشود بستگی دارد.

آیا فیلرهای دائمی بی خطر هستند؟

فیلرهای دائمی می توانند باعث واکنش های آلرژیک، عفونت و مرگ سلول های پوست شوند.

فهرست مطالب

مشاوره رایگان