آدرس: تهران، میدان سلماس، ضلع شرقی میدان، پلاک 21، واحد 1 کلینیک تخصصی پوست و مو رازی

لیزر بیکینی (لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی): مراحل، مزایا

لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی (بیکینی) یک راهکار عالی برای کسانی است که از شیو و اصلاح کردن خسته شده‌اند. جوش‌های اصلاح، موهای زیر پوستی و تحریک شدن پوست بدون شک از بدترین قسمت‌های اصلاح با تیغ هستند، اما لیزر موهای زائد به شما کمک می‌کند تا برای همیشه تیغ اصلاح یا اپیلاسیون با موم را کنار بگزارید.

لیزر موهای زائد  یک روش غیر تهاجمی است که در آن از لیزر برای کاهش رشد موهای بدن استفاده می‌شود. این کار یکی از محبو‎‌ب‌ترین روش‌های زیبایی است که مردم برای خلاص شدن از موهای زائد خود به آن اقدام می‌کنند. اگر از اتلاف وقت و انرژی خود برای اصلاح، دکلره کردن، و اپیلاسیون خسته شده‌اید، یک وقت مشاوره برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لیزر موهای زائد تنظیم کنید. در کلیینیک زیبایی رازی با لیزر موهای زائد به شما کمک می‌کنند تا با از بین بردن فولیکول موهای زائد در ناحیه تناسلی و تمام بدن پوستی صافتر و نرمتر داشته باشید.

عملکرد لیزر موهای زائد بر چه اساسی است؟


درمان لیزر برای حذف موهای زائد در مرحله فعال رشد (مرحله آناژن) بسیار موثر است. این فرایند از اشعه لیزر با پالس‌های انرژی کنترل شده تشکیل شده است که توسط ملانین یا رنگدانه مو جذب می‌شود و به سمت فولیکول‌های فعال مو که در زیر پوست قرار دارند، هدایت می‌شود. انرژی لیزر، مو را گرم می‌کند و به طور دقیق در انتهای ریشه مو، بدون هیچ خطری و بدون آسیب رساندن به بافت یا پوست اطراف آن، مو را از بین می‌برد.

با توجه به اینکه ۱۰ تا ۲۰ درصد از فولیکول‌های مو در فاز آنژن (فعال) قرار دارند، برای اطمینان از این که تمام فولیکول‌ها برای همیشه تخریب شده‌اند و دیگر هیچ مویی رشد نخواهد کرد، لازم است یک دوره چند جلسه‌ای درمان طی شود. بیشتر افراد به یک دوره ۶ تا ۱۰ جلسه‌ای درمان نیاز دارند تا پس از آن رشد موها به طور چشمگیری کاهش یابد و پوست نرم و صاف خواهد شد.

لیزر موهای زائد چه مزایایی دارد؟ 


روش لیزر موهای زائد برای رفع موهای زائد منطقه بیکینی و دیگر نواحی بدن بسیار مفید است. از جمله مزایای این روش عبارتند از:

  • دقیق بودن: افراد متخصص می‌توانند موها را به صورت هدفمند و بدون آسیب رساندن به پوست انتخاب کرده و تحت درمان قرار دهند.
  • سریع بودن: هر پالس لیزر که بیش از یک ثانیه طول نمی‌کشد می‌تواند بیش از یک تار مو را تحت تاثیر قرار دهد.
  • قابل پیش بینی بودن : بیمار می‌تواند در عرض ۷-۱۰ جلسه لیزر موهای زائد به نتیجه مطلوب خود که رفع دائمی موهای زائد است دست پیدا کند.

دیگر مزایای لیزر موهای زائد عبارتند از:

  • هزینه نهایی کمتر ( برای تمام طول عمر) در مقایسه با اپیلاسیون و سایر روش‌ها
  • عدم وجود درد یا ناراحتی ناشی از اپیلاسیون یا بند انداختن
  • عدم نیاز به رفع موهای زائد به طور منظم، به این معنی که شما وقت بیشتری “برای خودتان” خواهید داشت.
  • پوستی صاف و یک دست
  • عدم رشد موهای زیرپوستی
  • سریع و موثر بودن
  • ایجاد ناراحتی کمتر برای پوست
  • کاهش رشد بیش از حد مو

چه کسانی کاندیداهای مناسبی برای لیزر موهای زائد هستند؟


کاهش میزان رشد فولیکول مو با لیزر یک روش ملایم است که برای اکثر افراد مناسب می‌باشد. شما در جلسه مشاوره ، در مورد نیازها، نگرانی‌ها و اهداف خود برای تعیین اینکه آیا نامزد مناسبی برای این روش هستید یا خیر صحبت خواهید کرد. افراد ایده آل برای لیزر موهای زائد کسانی هستند که:

  • موهای زائد داشته باشند
  • از دیگر روش‌های رفع موهای زائد (اصلاح، اپیلاسیون، کرم‌های موبر، دکلره کردن) خسته شده باشند
  • موهای تیره‎‌تر و پوست روشنتری داشته باشند
  • از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشند

چطور باید برای انجام لیزر موهای زائد آماده شویم؟ 


اگر تصمیم به انجام لیزر موهای زائد گرفته‌اید ، قبل از تنظیم یک جلسه مشاوره خود را آماده کنید. در اینجا لیستی از کارهایی که باید انجام دهید ارائه می‌شود:

  • از اپیلاسیون با موم و/ یا بند انداختن یا کندن موهای ناحیه‌ای که قصد دارید در آن لیزر موهای زائد انجام دهید خودداری کنید.
  • حداقل از شش هفته قبل از انجام لیزر موهای زائد از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید خودداری کنید. (لازم است تا شش هفته بعد از لیزر کردن نیز از این کار اجتناب کنید).
  • استفاده از محصولاتی که ممکن است پوست شما را تحریک کنند را کنار بگزارید.
  • از مصرف داروهای ضد التهابی که ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند اجتناب کنید.
  • اگر به عفونت پوستی، بثورات و یا تبخال مبتلا هستید، تا زمان بهبود از انجام این روش اجتناب کنید.
  • در صورتی که باردارید ، لیزر موهای زائد را تا پایان دوران بارداری خود انجام ندهید.

شیوه انجام کار


چطور باید برای انجام لیزر موهای زائد آماده شویم؟ 

هنگامی که برای انجام لیزر موهای زائد به مطب مراجعه می‌کنید، شما به آرامش در یک اتاق لیزر فرا می‌خوانید. مناطقی از پوست که قرار است تحت درمان با لیزر قرار بگیرند، به دقت از هر گونه گرد و خاک، روغن یا مرطوب کننده پاک می‌شوند. در حین انجام لیزر، تکنسین پوست را می‌کشد تا مسیر مستقیمی بین ریشه فولیکول مو و لیزر فراهم شود. انرژی لیزر به فولیکول مو هدف می‌دهد و آن را غیرفعال کرده و از رشد آن جلوگیری می‌کند.

برای دستیابی به نتایج مطلوب، معمولاً به ۳ تا ۵ جلسه درمان در طول یک دوره ۳ تا ۴ هفته‌ای نیاز است. جلسات درمانی در فواصل مناسبی از هم انجام می‌شوند تا پوست ناحیه تحت درمان بهبود یابد و زمان لازم برای ورود فولیکول‌های مویی که در فاز استراحت بودند به فاز فعال رشد، طی شود تا بتوان درمان را برای آن‌ها اجرا کرد.

تکنولوژی پیشرفته لیزر موهای زائد باعث می‌شود که لیزر تنها به فولیکول مو هدف بدهد و به پوست منطقه تحت درمان آسیبی وارد نکند.

بعد از جلسه لیزر چه شرایطی خواهم داشت؟ 


بعد از جلسه لیزر چه شرایطی خواهم داشت؟ 

اگرچه درمان لیزر به طور کلی به صورت ملایم انجام می‌شود، اما ممکن است پس از آن احساسی شبیه به سوختگی سبک پوست را تجربه کنید. پس از جلسه لیزر، می‌توانید به آزادی فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید، اما بهتر است در مدت ۲۴ ساعت پس از آن، از انجام فعالیت‌های سنگین یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید تا مناطق تحت درمان بتوانند بهبود یابند. پزشکان توصیه می‌کنند که پس از بازگشت به خانه بعد از جلسه لیزر، از کرم‌های ضد التهاب یا برداشتن یخ برای کاهش هر گونه ناراحتی استفاده کنید.

عوارض لیزر موهای زائد


ممکن است عوارض جانبی خفیفی را در هنگام انجام لیزر موهای زائد تجربه کنید. مانند:

قرمزی و سوزش پوست 

قرمزی و سوزش پوست پس از انجام لیزر موهای زائد بسیار رایج است. در صورتی که درمان در نواحی نسبتا حساس بدن انجام شود بیشتر احتمال دارد این حالت اتفاق بیافتد. همراه با قرمزی و سوزش ممکن است اندکی تورم نیز ایجاد شود. این عوارض شبیه به مواردی است که معمولا بعد از اپیلاسیون یا هر روش دیگر برای رفع موهایتان با ان مواجه می‌شوید. سوزش در عرض یک ساعت بعد از اتمام لیزر برطرف خواهد شد. شما می‌توانید یک بسته یخ روی ناحیه تحت درمان قرار دهید تا سریعتر بهبود یابید.

تغییر در رنگدانههای پوست 

همچنین بعد از انجام لیزر موهای زائد ممکن است متوجه تغییراتی در رنگ پوست خود شوید. اگر رنگ پوستتان روشن باشد، ممکن است لکه‌های تیره‌ای روی پوستتان ایجاد شود. اگر پوستتان تیره باشد، ممکن است لکه‌های روشن‌تری روی پوست خود مشاهده کنید. این تغییرات موقتی هستند اما اگر احساس می‌کنید این مشکل ممکن است جدی باشد بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.

گاهی اوقات ممکن است برخی عوارض جانبی جدی نیز بعد از انجام لیزر موهای زائد ایجاد شوند. چنین مواردی اگرچه نادرند، اما لازم است بدانید چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

قیمت لیزر ناحیه تناسلی چقدر است؟


هزینه انجام این روش بسته به مقدار مویی که می‌خواهید تحت درمان قرار دهید، متفاوت خواهد بود، چون این مساله زمان لازم برای انجام لیزر را تعیین خواهد کرد.

پرسش‌های متداول 


لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی را کجا باید انجام دهیم؟ مطب یا خانه؟ 

در حال حاضر دیگر نباید از هیچ یک از دستگاه‌های لیزر خانگی یا IPL (دستگاه‌های نور پالسی شدید) روی ناحیه تناسلی استفاده شود. اما، می‌توان از این دستگاه‌ها در اطراف خط بیکینی و داخل ران‌ها استفاده کرد. این به این معنی است که استفاده از دستگاه‎‌های لیزر خانگی برای موهایی که خارج از یک لباس زیر معمولی قرار می‌گیرند مجاز است. اما اگر می‌خواهید درمان با لیزر موهای زائد را برای تمام یا بخشی از موهایی که روی ناحیه تناسلی یا نزدیک ان قرار گرفته‌اند انجام دهید، لازم است به یک فرد حرفه‌ای مراجعه کنید.

بهتر است درباره کلینیک‌های اطراف محل زندگی خود تحقیق کرده و سپس چند مشاوره انجام دهید. سعی کنید درباره دستگاه مورد استفاده آن‌ها، کسی که لیزر را انجام می‌دهد ( اپراتور)،اعتبارنامه‌ها، تعداد جلساتی که توصیه می‌کنند و هزینه‌ها اطلاعات بگیرید. مطمئن شوید که آن‌ها تجربه و تخصص کافی برای لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی دارند.

رنگ مو و پوست تاثیری بر نتیجه لیزر دارد؟

اگرچه ممکن است رنگ پوست شما به طور کلی در محدوده مناسب برای انجام لیزر موهای زائد قرار داشته باشد، اما گاهی اوقات پوست اطراف ناحیه بیکینی کمی تیر‌ه‌تر است. ممکن است انجام لیزر موهای زائد در این ناحیه به خاطر رنگ پوست آن ایمن نباشد، حتما باید درباره این مسئله در جلسه مشاوره خود صحبت کنید. لیزرها و تنظیمات خاصی وجود دارند که می‌توانند برای افرادی با ترکیبی از مو و پوست تیره استفاده شوند، و بالاخره اخیرا لیزر‌هایی ساخته و آزمایش شده‌اند که می‌توانند به خوبی موهای رنگ روشن را برطرف کنند.

آیا لیزر بیکینی درد دارد؟

اغلب افراد در زمانی که درمان با لیزر موهای زائد برایشان انجام می‌شود احساس می‌کند که انگار با یک نوار لاستیکی روی پوستشان ضربه‌‌های خفیفی زده می‌شود. البته، آستانه تحمل درد در افراد مختلف متفاوت است، اما ناحیه بیکینی منطقه حساسی است. همچنین، احتمال درد و اسیب در مناطقی که موهای بسیار تیره و ضخیم دارند بیشتر است. البته، می‌توان از یک کرم بی‌حسی موضعی ملایم برای کمک به رفع درد و حساسیت استفاده کرد، ضمن این که پس از چند جلسه اول، درمان کمتر دردناک خواهد بود، زیرا در هر جلسه تعداد موها کمتر و کمتر خواهد شد.

آیا نتیجه لیزر دائمی است؟

طبق تاییده  FDA لیزر موهای زائد باعث کاهش دائمی موها می‌شود و نه رفع دائمی آن‌ها. صرفنظر از کاربرد این واژه‌های خاص، همین فکر که دیگر هرگز هیچ مویی نخواهید دید باید شما را راضی کند.

ممکن است در اینده بعضی موها مجددا رشد کنند، هرچند احتمالا نازکتر یا روشن‌تر خواهند بود. اگر می‌خواهید بدنی کاملا بدون مو داشته باشید ، ممکن است لازم باشد اصلاح کنید یا اپیلاسیون با موم انجام دهید. انجام جلسات یاداوری درمان ( مثلا هر سال یک یا دو بار) می‌تواند این مشکل را حل کند.

چند جلسه برای رفع موهای زائد بیکینی لازم است؟

استفاده از لیزر تنها موجب به تاخیر انداختن رشد موهای شما می‌شود و نمی‌تواند آن‌ها را به طور کامل از بین ببرد. برای رفع موهای زائد به طور کامل، شما باید جلسات درمانی مکرر را انجام دهید. پس از آن، برای حفظ نتایج درمان، می‌توانید دوباره نواحی مقاوم و مناطقی که به رشد مو حساس هستند را تحت درمان قرار داده و از موهای تک و توک باقی‌مانده یا مجدداً رشد کرده جدا شوید.

تعداد جلسات مورد نیاز برای هر فرد بستگی به نوع مو و پوست آن فرد و همچنین منطقه‌ای که می‌خواهد تحت درمان قرار دهد، دارد. همچنین، زیرا مناطق مختلف بدن دارای چرخه رشد موی خود هستند، رفع دائمی موها در هر منطقه وابسته به فاز چرخه رشد فولیکول‌ها در زمان درمان است.

رفع موهای ناحیه بیکینی یا نواحی دیگر نسبتا سریع است، و هر جلسه فقط ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. برای این که پوستی لطیف و بدون مو در این ناحیه داشته باشیم ممکن است نیاز باشد ۴ تا ۸ جلسه درمان انجام شود.

بعد از چه مدت نتیجه دیده می‌شود؟

نتایج درست بعد از اولین جلسه درمان قابل مشاهده‌اند و این ثابت می‌کند که حتی اولین جلسه درمان نیز می‌تواند موثر باشد. با هر بار درمان به تدریج خواهید دید که موها کم و کمتر می‌شود. ادامه جلسات درمانی تا انتها بسیار مهم است، چرا که بالاترین درجه کاهش دائمی مو را برای شما تضمین خواهد کرد.

لیزر موهای زائد برای چه قسمت‌های دیگری از بدن کاربرد دارد؟

شما می‌توانید درمان لیزر موهای زائد را برای تمامی نواحی بدن خود انجام دهید. اصلی‌ترین نواحی که برای ان‌ها لیزر موهای زائد انجام می‌شود عبارتند از:

  • شانه‌ها
  • پشت لب
  • چانه
  • گردن
  • کمر
  • سینه
  • پاها
  • بازوها
  • زیر بغل

فهرست مطالب

مشاوره رایگان