آدرس: تهران، میدان سلماس، ضلع شرقی میدان، پلاک 21، واحد 1 کلینیک تخصصی پوست و مو رازی

علت و درمان پف زیر و بالای چشم

تورم چشم، که به عنوان پف اطراف چشم نیز شناخته می‌شود، به وجود مایعات اضافی در بافت همبند اطراف چشم، عموماً پلک‌ها، اشاره دارد. پوست اطراف چشم به دلیل ترکیب منحصر به فرد خود که از لایه محافظتی نازک و عروق خونی فراوانی تشکیل شده است، در معرض پف، آلودگی و عوارض مختلف قرار می‌گیرد. اگرچه پف چشم‌ها ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد، اما در بیشتر موارد، این مسئله می‌تواند ناشی از استرس، بالا رفتن سن و کمبود خواب باشد. خوشبختانه، پف چشم‌ها به سادگی قابل درمان است.

علت و درمان پف زیر و بالای چشم

اگر پف کردگی چشمانتان شما را آزار می‌دهد و به دنبال راهکاری پزشکی برای درمان آن هستید، متخصصین ما در کلینیک پوست و موی رازی، با ارزیابی شدت پف ایجاد شده در اطراف چشمان شما، بهترین شیوه‌های درمانی را به شما ارائه خواهند داد. این شیوه‌های درمانی شامل تزریق پر کننده‌های پوستی، لیزر درمانی، امواج رادیویی و جراحی بلفاروپلاستی می‌باشند. این درمان‌ها با تحریک تولید کلاژن و به تبع آن سفت کردن نواحی اطراف چشم، میزان پف این نواحی را کاهش می‌دهند و از این طریق ظاهری جوان و شاداب را برای بیماران بوجود می‌آورند. برای دریافت مشاوره و مطرح کردن سؤالات خود در خصوص پف زیر چشم یا رزرو نوبت با شماره‌های ۰۲۱۸۸۳۳۴۰۲۹ و ۰۲۱۸۸۳۳۳۲۵۹ تماس حاصل فرمایید.

پف زیر چشم چگونه ایجاد می‌شود؟


پف زیر چشم چگونه ایجاد می‌شود؟

پف زیر چشم یا تورم خفیف در این ناحیه، یک مشکل شایع در افراد مسن است. با گذشت زمان و پیری، عضلات پلک‌ها ضعیف‌تر می‌شوند و تولید کلاژن کاهش می‌یابد که منجر به ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می‌شود. کلاژن نقش مهمی در شکل‌دهی به سلول‌ها و حفظ قوام و انعطاف‌پذیری پوست دارد. علاوه بر پوست و عضلات، چربی نیز می‌تواند عامل دیگری برای پف زیر چشم باشد. در افراد مسن، رباط‌هایی که لایه‌های چربی را نگه می‌دارند، ضعیف‌تر می‌شوند و این امر باعث می‌شود که چربی‌ها به سمت جلو حرکت کنند و به وجود پف زیر چشم بینجامد.

انواع پف چشم


انواع پف چشم

هرچند پف کردگی بیشتر در نواحی زیر چشم شایع است، لیکن نواحی اطراف پلک بالا نیز ممکن است به این مشکل دچار شوند. ازاین‌رو، انواع پف کردگی‌های چشمی عبارتند از:

  • پف‌کردگی‌های پلک بالا، در این عارضه همراه با کاهش انعطاف‌پذیری پوست، بافتی اضافی در پلک بالا ایجاد می‌شود.
  • پف‌کردگی‌های پلک پایین، این عارضه همراه با از دست رفتن حجم صورت، برآمدگی غیرطبیعی چربی‌های پلک پایین و افتادگی استخوان گونه ایجاد می‌شود.

علل بروز این مشکل


علت پف زیر چشم تحت تاثیر عوامل مختلفی است، در ادامه تعدادی از آنها آورده شده است:

  • عکس‌العمل‌های آلرژیتیک
  • تماس با محرک‌های پیرامونی
  • ضربه یا جراحی
  • احتباس مایعات (تغییرات هورمونی و غیره)
  • رژیم‌های غذایی، مصرف غذاهای شور می‌تواند منجر به احتباس مایعات در عضلات زیر چشم و در نتیجه باعث تورم آن‌ها شود.
  • گریه کردن
  • کشیدن سیگار
  • عفونت‌های شدید چشمی
  • اختلالات پوستی. در مواردی که اگزما، بیماری پوستی صدف (پسوریازیس) و یا سایر موارد در نواحی اطراف چشم‌ها ایجاد شوند، عضلات زیر چشم تحت تأثیر قرار گرفته و متورم می‌شوند.
  • الگوهای خواب. کم خوابی یا بیش‌از حد خوابیدن چشم‌ها را خسته می‌کند و منجر به پف‌آلودگی آن‌ها می‌شود.
  • صدمه. وارد آمدن یک ضربه‌ ناگهانی به چشم و عضلات اطراف آن می‌تواند منجر به تورم شود. علاوه بر این، ضربات نزدیک به چشم یا اطراف پلک‌ها می‌تواند باعث تورم چشم شود.

چرا پف زیر چشم باید درمان شود؟


درمان پف زیر چشم‌ ها مزایای زیادی را با خود به همراه خواهد داشت. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • افزایش حس اعتماد به نفس
  • برطرف شدن خستگی نگاه
  • آسان شدن انجام آرایش
  • اصلاح نشانه‌های پیری زودرس
  • بهبود ظاهر/ جوانی نگاه
  • در برخی از موارد اصلاح بینایی

روش‌های درمانی


استفاده از کرم‌های چشمی

این محصولات حاوی رتینول و تترا پپتید ۷ هستند و به منظور تقویت و کاهش افتادگی و چین‌ و چروک پوست نواحی اطراف چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند. تأثیر این کرم‌ها جزئی و موقتی است.

لیزر درمانی

لیزر درمانی

لیزر درمانی به وسیله کاهش یا رفع پف‌کردگی و افتادگی پوست اطراف چشم، به پلک‌ها ظاهری جوان و پویا می‌بخشد. این روش درمانی باعث افزایش تولید کلاژن طبیعی در بدن می‌شود و در نتیجه به تقویت و بهبود قوام ناحیه زیر چشم می‌انجامد. تعداد جلسات و تکرار درمان به شدت پف کردگی زیر چشم وابسته است. این درمان به صورت سرپایی و با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. بلافاصله پس از انجام عمل، شما قادر خواهید بود به خانه بازگردید.

استفاده از امواج رادیویی

استفاده از امواج رادیویی

در این شیوه‌ی درمانی از جریانی از امواج رادیویی برای سرعت بخشیدن به تولید کلاژن طبیعی در بدن و در نتیجه‌ی‌ آن، کاهش پف‌کردگی نواحی اطراف چشم استفاده می‌شود.

استفاده از پرکننده‌های پوستی

استفاده از پرکننده‌های پوستی

استفاده از پرکننده‌های پوستی، یک روش معمول برای کاهش پف چشم‌ها بدون نیاز به جراحی است. در این روش، ماده‌ی پرکننده به ناحیه‌ی زیر چشم تزریق می‌شود تا ظاهر آن ناحیه را بهبود بخشیده و فرورفتگی‌های ناشی از پف را کاهش دهد. پرکننده‌های پوستی اغلب از ژل‌هایی تشکیل شده‌اند که حاوی ماده‌ای به نام هیالورونیک اسید هستند. این ماده به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و می‌تواند حجم‌های از دست رفته را به بافت‌های نرم صورت بازگرداند. این ماده به طور طبیعی در پوست وجود دارد و با آب ترکیب شده و حجمی را برای پوست ایجاد می‌کند. استفاده از پرکننده‌های پوستی برای کاهش پف چشم‌ها در مراحل اولیه بسیار مؤثر است. نتایج این درمان معمولاً برای ۶ تا ۹ ماه ماندگار خواهد بود و پس از آن نیاز به تکرار درمان است.

جراحی پلک

جراحی پلک

جراحی رفع پف چشم، که تحت عنوان بلفاروپلاستی نیز نامیده می‌شود، عملی ساده است که معمولاً بین یک تا سه ساعت انجام می‌شود و غالباً به عنوان عملی یک روزه شناخته می‌شود.

  • جراحی پلک بالا

برای برخی از بیماران، انجام جراحی پلک بالا تنها نیازمند استفاده از بی‌حسی موضعی و یک آرام‌بخش خفیف است. در این روند، جراح یک برش کوچک در امتداد چین‌های طبیعی پلک بالا (تقریباً ۱ سانتی‌متر بالاتر از خط مژه‌ها) ایجاد می‌کند. سپس پوست به دقت از بافت زیر آن جدا می‌شود و بافت چربی برداشته یا جابه‌جا می‌شود و یا عضلات سفت‌تر می‌شوند. پوست همچنین قبل از بخیه زدن یا بستن زخم با استفاده از چسب مخصوص جراحی، اندکی کشیده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که نتایج نهایی پس از عمل، کاملاً صاف و بدون هرگونه چین و چروک خواهند بود.

  • جراحی پلک پایین

در صورت نیاز به جراحی پلک پایین یا ترکیبی از جراحی‌های پلک بالا و پایین، این عمل تقریباً همیشه تحت بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود. در این روش، جراح با ایجاد یک برش در امتداد خط مژه‌های پلک پایین، به منظور از بین بردن چربی‌های اضافه که باعث پف چشم شده‌اند، اقدام می‌کند. سپس با کشیدن پوست، برای ایجاد یک ظاهر صاف، عمل می‌کند. پوست اضافی همچنین پس از بستن برش برداشته می‌شود و نتیجه‌ای صافتر، جوان‌تر و زیباتر در نواحی زیر چشم برای بیمار به وجود می‌آید.

روش‌های پیشگیری


  • خواب: یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از پف‌کردگی چشم، خوابیدن حداقل هشت ساعت در یک شب است. خواب کافی احتمال پف‌کردگی چشم را کاهش می‌دهد.
  • آب: گاهی، زمانی که بدن بی‌آب می‌شود، مقداری آب را در خود ذخیره می‌کند. این مسئله منجر به پف کردن چشم‌ها می‌شود. آب ماده‌ای حیاتی برای زندگی است، بنابرین در یک روز عادی، مصرف حداقل ۸ لیوان آب، برای بدن لازم خواهد بود.
  • رژیم غذایی و تمرینات ورزشی: به آنچه می‌خورید توجه کنید و از مصرف هر چیز فرآوری شده، کنسرو شده، بسته‌بندی شده و یا سرخ شده خودداری کنید. به طور کلی پس از پایبندی به یک رژیم خوب، شما علاوه بر بهبود پف کردگی چشمانتان، متوجه تغییر در پوست خود نیز خواهید شد.
  • استفاده از لوازم آرایشی ضد حساسیت: در صورتیکه از آلرژی‌ها رنج می‌برید، از محصولات آرایشی و شوینده‌های لباس ضد حساسیت استفاده کنید.
  • استفاده از کمپرس: دو چای کیسه‌ای را برای سه تا پنج دقیقه درون آب داغ قرار دهید و سپس درون یخچال قرار دهید تا سرد شوند. سپس آن‌ها را بر روی چشمانتان قرار دهید.
  • خیار برطرف کننده‌ی خوب پف کردگی چشم‌هاست. در حالیکه دراز کشیده‌اید، دو قطعه خیار را برروی هرکدام از پلک‌های خود قرار دهید. برای حداقل پنج دقیقه در همین حال باقی بمانید و اجازه بدهید تا خواص قابض خیار میزان پف کردگی چشمانتان را کاهش دهد.

هزینه‌های درمانی


بسته به شدت پف کردگی چشم، روش درمانی مورد استفاده، هزینه‌های بی‌حسی (بی‌هوشی) و تخصص جراح، هزینه‌های درمانی پف زیر چشم متفاوت خواهد بود.

 

فهرست مطالب

مشاوره رایگان