واکسن گارداسیل چیست و برای چه کسانی مناسب و مفید است؟

واکسن گارداسیل واکسنی است که برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم و واژن در زنان استفاده می‎شود. همچنین به محافظت در برابر سرطان مقعد و زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان کمک می‎کند. با این حال، برای درمان این بیماری‌ها که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‎شود، استفاده نمی‎شود.

واکسن گارداسیل به افراد بین 9 تا 26 سال تزریق می‎شود. تزریق در دو یا سه دوز با فاصله چند ماه انجام می‎شود. این دارو توسط پزشک یا پرستار شما زده می‎شود، که مطمئن می‎شود مقدار مناسب را دریافت می‎کنید. اگر تمام دوزهای مورد نیاز را دریافت نکرده باشید، در برابر HPV کاملاً محافظت نخواهید شد، بنابراین مطمئن شوید که برای تمام آمپول‌های خود مراجعه کرده اید.

شایعترین عوارض جانبی سردرد، تب، حالت تهوع، سرگیجه و درد یا تورم در محل تزریق است. این علائم معمولاً خفیف بوده و خود به خود برطرف می‎شوند. در صورت ناراحتی یا برطرف نشدن با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از استفاده از این واکسن، اگر تا به حال در اثر تزریقات قبلی غش کرده اید یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. از پزشک خود سوال کنید که آیا واکسن زدن در دوران بارداری یا هنگام شیردهی بی خطر است. این واکسن جایگزینی برای غربالگری معمول دهانه رحم نیست. همچنان باید برای همه قرارهای برنامه ریزی شده مراجعه کنید.

موارد استفاده از تزریق گارداسیل

• پیشگیری از سرطان‌های مرتبط با HPV
  • پیشگیری از زگیل‌های تناسلی (برجستگی‌های پوستی در ناحیه تناسلی یا مقعدی)

مزایای تزریق گارداسیل

در پیشگیری از سرطان‌های مرتبط با  HPV

HPV می‎تواند باعث ایجاد بسیاری از سرطان‌ها و ضایعات پیش سرطانی در دستگاه تناسلی زنان شود و عامل بیشتر سرطان‌های دهانه رحم و مقعد است. این واکسن برای جلوگیری از این موارد و نه برای درمان آنها در نظر گرفته شده است.

این واکسن با افزایش سیستم دفاعی و ایمنی طبیعی بدن در برابر ویروس پاپیلومای انسانی کار می‎کند. از انواع HPV محافظت نمی‎کند – فقط از نوعی که در واکسن ارائه می‎شود. این واکسن به طور معمول در دو یا سه دوز و با چند ماه فاصله تزریق می‎شود. برای اینکه از شما محافظت شود باید مطمئن شوید که همه دوزها را دریافت کرده اید. واکسن‌های HPV بسیار ایمن در نظر گرفته می‎شوند و فواید آن بسیار بیشتر از خطر احتمالی سلامتی است.

در پیشگیری از زگیل‌های تناسلی (برجستگی‌های پوستی در ناحیه تناسلی یا مقعدی)

HPV همچنین علت اصلی بروز زگیل‌های تناسلی است. این واکسن برای جلوگیری و درمان آن در نظر گرفته نشده است. این واکسن با افزایش ایمنی بدن شما در برابر ویروس پاپیلومای انسانی کار می‎کند و توسط پزشک یا پرستار تزریق می‎شود. برای اینکه از شما محافظت شود باید مطمئن شوید که همه دوزها را دریافت کرده اید.

اثرات جانبی تزریق گارداسیل

اکثر عوارض جانبی به هیچ گونه مراقبت پزشکی احتیاج ندارند و با سازگاری بدن با دارو از بین می‎روند. در صورت ادامه دادن یا نگرانی با پزشک خود مشورت کنید

عوارض جانبی شایع گارداسیل

• واکنش‌های محل تزریق (درد، تورم، قرمزی)

نحوه استفاده از واکسن گارداسیل

پزشک یا پرستار شما این دارو را به شما می‎دهند. لطفا خودتان آن را تزریق نکنید.

واکسن گارداسیل چگونه عمل میکند

واکسن گارداسیل واکسنی است که با شروع یک عفونت خفیف به ایجاد ایمنی کمک می‎کند. این نوع عفونت بیماری ایجاد نمی‎کند، اما سیستم ایمنی بدن را تحریک می‎کند تا آنتی بادی تولید کند تا از هرگونه عفونت در آینده محافظت شود.

توصیه ایمنی

مصرف الکل

با پزشک خود مشورت کنید

مشخص نیست که آیا مصرف الکل همزمان با واکسن گارداسیل بی خطر است. لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

بارداری

اگر توسط پزشک توصیه شده ایمن می‎باشد

واکسن گارداسیل به طور کلی برای استفاده در دوران بارداری بی خطر تلقی می‎شود. مطالعات حیوانی اثرات نامطلوبی را برای جنین در حال رشد نشان نداده است. با این حال، مطالعات انسانی محدودی وجود دارد.

شیردهی

با پزشک خود مشورت کنید

اطلاعات دقیقی مربوط به استفاده از واکسن گارداسیل در دوران شیردهی در دسترس نیست. لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

رانندگی

با پزشک خود مشورت کنید

مشخص نیست که آیا واکسن گارداسیل توانایی رانندگی را تغییر می‎دهد یا خیر. در صورت مشاهده علائمی‎ که توانایی تمرکز و واکنش شما را تحت تأثیر قرار می‎دهد، رانندگی نکنید.

کلیه

اگر توصیه شده است ایمن می‎باشد

واکسن گارداسیل احتمالاً در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی بی خطر است. اطلاعات محدود موجود حاکی از آن است که در این بیماران نیازی به تنظیم دوز واکسن گارداسیل نیست. لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

کبد

اگر توصیه شده است ایمن می‎باشد

واکسن گارداسیل احتمالاً در بیماران مبتلا به بیماری کبد بی خطر است. اطلاعات محدود موجود حاکی از آن است که در این بیماران نیازی به تنظیم دوز واکسن گارداسیل نیست. لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

چه کسی باید واکسینه شود؟

واکسن گارداسیل بهتر است در اسرع وقت در دختران نوجوان بین 11 تا 12 سال تزریق شود. این دارو همچنین برای کلیه نوجوانان و بزرگسالان بین 13 تا 26 سال که در سن جوانی واکسن دریافت نکرده اند، توصیه می‎شود. کودکان در سن 9 سالگی نیز با توصیه پزشک می‎توانند این مورد را دریافت کنند. دوز و برنامه واکسن به سن فرد بستگی دارد. در صورت عدم اطمینان با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت داشتن رابطه جنسی آیا میتوانم واکسن گارداسیل بزنم؟ و آیا باز هم موثر خواهد بود؟

بله، هنوز می‎توانید آن را دریافت کنید حتی اگر مقاربت جنسی داشته باشید. 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد. حتی اگر قبلاً یک ویروس HPV گرفته باشید، باز هم می‎توانید از واکسن بهره مند شوید زیرا این ماده می‎تواند شما را از سایر ویروس‌هایی که هنوز دریافت نکرده اید محافظت کند.

آیا اگر قبلا واکسن گارداسیل را زده ام، آزمایش پاپ اسمیر (روشی برای غربالگری دهانه رحم) هنوز لازم است؟

بله، زنان واکسینه شده همچنان نیاز به غربالگری منظم سرطان دهانه رحم دارند زیرا اثر واکسن ممکن است در اکثر موارد موثر باشد، اما همه انواع HPV که می‎توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند را غیر فعال نمی‎کند.

واکسن گارداسیل چقدر اثر میکند؟

واکسن گارداسیل در بیشتر موارد بسیار خوب عمل می‎کند. آزمایشات بالینی نشان داده است که این نوع واکسن‌ها تقریباً 100٪ در برابر سرطان دهانه رحم و واژن، زگیل‌های تناسلی و عفونت ناشی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) محافظت می‎کنند.

آیا اگر من و شریک زندگی ام همیشه از کاندوم استفاده کنیم آیا باید نگران HPV باشم؟

اگر همسرتان به عفونت HPV مبتلا است (با علائم یا بدون آن)، حتی اگر همیشه از کاندوم استفاده کنید، می‎توانید به HPV آلوده شوید. دلیل این امر این است که کاندوم نمی‎تواند 100٪ از هرگونه عفونت منتقله از راه جنسی محافظت کند. علاوه بر این، HPV بیشتر در حین مقاربت جنسی منتقل می‎شود، همچنین می‎تواند به دلیل رابطه دهانی یا در اثر تماس دستگاه تناسلی با دستگاه تناسلی منتقل شود.

آیا واکسن گارداسیل با واکسن‌های دیگر قابل تزریق است؟

بله، واکسن گارداسیل می‎تواند به طورهمزمان، قبل یا بعد از هر واکسن زنده یا غیرفعال دیگری تزریق شود. با این حال، هر بار باید یک سرنگ متفاوت و در یک ناحیه متفاوت استفاده شود. مطالعات نشان داده است که تجویز این واکسن با سایر واکسن‌ها هیچ تاثیری در پاسخ آنتی بادی توسط بدن ندارد و اثر آن را تغییر نمی‎دهد. اما توصیه می‎شود قبل از استفاده از هر واکسن دیگری با پزشک مشورت کنید.

آیا HPV واکسن زنده است؟

خیر، واکسن گارداسیل یک واکسن زنده نیست. واکسن گارداسیل حاوی ذراتی شبیه ویروس است که از پوشش پروتئینی بیرونی ویروس (کپسید) هر نوع HPV با استفاده از فناوری نوترکیب DNA (ایجاد توالی DNA که در غیر این صورت در استخر ژن یافت نمی‎شود) تولید می‎شود. واکسن‌های گارداسیل هیچ DNA ویروسی ندارند و نه باعث ایجاد عفونت و نه سرطان می‎شوند.

واکسن گارداسیل چه مدت اثربخشی دارد؟

تحقیقات نشان می‎دهد که محافظت واکسن گارداسیل برای مدت زمان طولانی موثر است. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهنده کاهش حفاظت در طول زمان باشد. برخی مطالعات نشان داده است که افرادی که واکسینه شده اند حدود 12 سال از آنها محافظت شده است. مطالعات بیشتر برای تعیین مدت زمان دقیق محافظت ادامه دارد.

آیا قبل از واکسیناسیون باید دختران و زنان از نظر سرطان دهانه رحم مورد غربالگری قرار گیرند؟

خیر، نیازی به انجام آزمایش HPV یا پاپ اسمیر نیست تا بفهمید آیا باید واکسن بزنند. با این وجود، زنان باید از نظر سرطان دهانه رحم مورد غربالگری قرار بگیرند، حتی اگر تمام دوز‌های توصیه شده از واکسن گارداسیل را دریافت کرده باشند. زیرا واکسن گارداسیل از انواع سرطان‌های دهانه رحم جلوگیری نمی‎کند.

حداکثر سن واکسن گارداسیل چیست؟

توصیه می‎شود این واکسن قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال باشد دریافت شود، و در دختران جوان (9 تا 13 سال) استفاده می‎شود، زیرا در این سن بسیار موثر است و باعث پاسخ ایمنی بهتر می‎شود. با این وجود می‎تواند به زنان تا سن 45 سالگی زده شود. در مردان توصیه می‎شود در سن 16-26 سال استفاده شود.