آدرس: تهران، میدان سلماس، ضلع شرقی میدان، پلاک 21، واحد 1 کلینیک تخصصی پوست و مو رازی

لابیاپلاستی (جراحی زیبایی واژن): مراحل، عوارض، هزینه

بسیاری از بانوان از بزرگ بودن لابیای مینور (لب‌های داخلی اطراف دهانه واژن) و لابیای ماژور (لب‌های خارجی) ناراحت هستند. لب‌های داخلی کوپک یا لب‌های خارجی بزرگ واژن یا هر دو در جراحی لابیاپلاستی یا عمل زیبایی واژن دستکاری می‌شود تا واژنی زیبا با ظاهری طبیعی به دست آید.

بیماران معمولاً پس از جراحی زیبایی واژن اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و احساس راحتی بیشتری در لباس‌ها و موقعیت‌های خاصی مانند ورزش کردن و رابطه جنسی دارند. جراحی لابیاپلاستی جای زخم تقریباً نامشخصی را باقی می‌گذارد و واژنی طبیعی و زیبا را ایجاد می‌کند.

جهت دریافت وقت مشاوره میتوانید با شماره‌های ۰۲۱۸۸۳۳۴۰۲۹ و ۰۲۱۸۸۳۳۳۲۵۹ تماس حاصل فرمایید.

آناتومی واژن


آناتومی واژن

در تصویر فوق، شما می‌توانید نمایی از آناتومی فرج را مشاهده کنید. بخش خارجی دستگاه تناسلی زنان شامل لابیا ماژور (لب‌های بزرگ خارجی)، لابیا مینور (لب‌های داخلی واژن)، کلیتوریس (چوچوله)، کلاهک کلیتوریس، تپه ونوس، فیبرهای اتصالی خلفی، دهانه میزراه و دهانه واژن است. به طور کلی، این بخش به عنوان فرج شناخته می‌شود. جراحی پلاستیک واژن شامل ترمیم و شکل‌دهی به لب‌های داخلی، لب‌های خارجی، تپه ونوس، واژن و کلاهک کلیتوریس است. لابیا مینور یا لب‌های داخلی واژن به دو پوسته مخاطی که بین لب‌های بزرگ خارجی و اطراف دهانه واژن و میزراه قرار دارند، گفته می‌شود. چین‌های لابیا یا لب‌های واژن از راست روده (رکتوم) تا تپه ونوس کشیده می‌شود. لابیا مینور از بخش قدامی تا کلاهک کلیتوریس امتداد دارد.

لابیاپلاستی چیست؟


v3

عمل جوان‌سازی واژن یا به بیان دقیق‌تر لابیاپلاستی در کلینیک رازی انجام می‌شود. اصلاح لابیای بزرگ شده یکی از پرطرفدارترین عمل‌های جراحی پلاستیک فعلی است که متقاضیان به دلایل گوناگونی برای انجام آن به کلینیک مراجعه می‌کنند. بانوان با آگاهی از روش انجام این عمل زیبایی و برخورداری از مزایایی چون اعتماد به نفس بیشتر در روابط و احساس راحتی بیشتر لزومی نمی‌بینند که ناراحتی ناشی از داشتن لب‌های بزرگ واژن را بیش از این تحمل کنند و درصدد انجام عمل جراحی زیبایی واژن برمی‌آیند. البته توجه داشته باشید که لابیاپلاستی با دیگر عمل‌های جوانسازی واژن تفاوت دارد. واژینوپلاستی به منظور سفت کردن یا تقویت دیواره داخلی واژن انجام می‌شود. حال آن که لابیاپلاستی به منظور کوچک کردن لب‌های داخلی کوچک یا خارجی بزرگ واژن انجام می‌شود. لابیاپلاستی عمل نسبتاً ساده‌ای است که هم ظاهر و هم عملکرد لابیا را بهبود می‌دهد. لابیاپلاستی به دلیل زیبا کردن واژن و به ارمغان آوردن راحتی بیشتر برای بیمار عمل زیبایی موثر و پرطرفداری محسوب می‌شود.

تکنیک‌های جراحی


روش انجام جراحی لابیاپلاستی در گذشته به صورت بریدن پوست اضافی و بدشکلی چین لابیا انجام می‌شد، اما جراحان زیبایی با گذر زمان روش انجام این عمل را بهبود بخشیدند. روش قدیمی باعث ایجاد عوارض متعددی مانند جای زخم و آسیب دیدن عصب حسی می‌شد. بنابراین برای انجام این عمل، به جراح مجرب و متخصص در زمینه عمل زیبایی واژن نیاز است که به خوبی از جنبه‌های ترمیمی عمل آگاهی داشته باشد. جراحان مجرب از آخرین نکنیک‌های اصلاح شکل واژن استفاده می‌کنند و این عمل علاوه بر کوچک کردن لب‌های واژن، خطوط شکل دهنده، رنگ و حساسیت لابیا را حفظ می‌کند و حداقل جای زخم را باقی می‌گذارد.

عمل جراحی زیبایی واژن به دو صورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و معمولاً یک تا دو ساعت طول می‌کشد. جراح برش‌های کوچکی را روی پوست لابیا مینور و ماژور ایجاد می‌کند، سپس بافت و پوست اضافی را به روش‌های ترکیبی زیباسازی و شکل‌دهی سه گوش می‌برد تا اندام تناسلی زیبا و طبیعی شود. جراح برش‌ها را با دقت ایجاد می‌کند تا بیمار پس از جراحی با درد یا بی‌حسی روبرو نشود. پس از جدا کردن بافت اضافی، جراح پوست باقیمانده را به هم بخیه می‌زند.

در نهایت، برای انجام این عمل، به جراح مجرب و متخصص در زمینه عمل زیبایی واژن مراجعه کرده و از آخرین تکنولوژی‌های موجود در این زمینه استفاده کنید. همچنین، باید به خوبی از احتمال عوارض و روش‌های پیشگیری از آن‌ها آگاهی داشته باشید. مهمترین نکته این است که بیمار باید انتظارات واقع‌بینانه‌ای از عمل جراحی داشته باشد و با آگاهی کامل به انجام آن موافقت کند.

 

 

مراقبت پس از جراحی


 مراقبت پس از جراحی

بانوان پس از جراحی زیبایی واژن باید استراحت کنند و از انجام فعالیت‌هایی خودداری کند که باعث ورم کردن و ناراحتی می‌شود. ورزش سنگین، نزدیکی واژینال، استفاده از تامپون و دوش واژینال به مدت ۴ تا ۶ هفته ممنوع است. برش‌های جراحی حداقل است جای زخم در اکثر موارد تقریباً نامشخص است. بیماران باید یک هفته و یک ماه پس از جراحی به کلینیک مراجعه کنند. بیمار سه تا چهار روز پس از جراحی می‌تواند ورزش و فعالیت‌های معمول خود را ازسربگیرد.

دوران بهبود


دوران بهبود

جراح مراقبت‌های ضروری پس از عمل را به بیمار اطلاع می‌دهد. بیمار باید به مدت ده روز جوراب شلواری گن‌دار به تن کند تا ورم از بین برود. بیمار می‌تواند برای کنترل خونریزی و ترشحات از نوار بهداشتی استفاده کند. اکثر بیماران سه تا پنج روز پس از لابیاپلاستی می‌توانند در محل کار حاضر شوند، اما ورزش کردن به مدت حداقل دو تا سه هفته ممنوع است. به بیماران توصیه می‌شود که برای تسهیل فرایند التیام و بهبود نتایج تا شش هفته پس از جراحی رابطه جنسی نداشته باشند.

عوارض لابیاپلاستی


عوارض لابیاپلاستی به صورت نادر رخ می‌دهند. باز شدن زخم و خونریزی از جمله عوارض اولیه لابیاپلاستی هستند. سیگار کشیدن احتمال باز شدن زخم را افزایش می‌دهد. عارضه شایع پس از جراحی زیبایی واژن، نارضایتی از نتیجه عمل است؛ بنابراین، جراح قبل از جلسه مشاوره به طور دقیق با بیمار در مورد انتظارات وی از جراحی بحث می‌کند. به نظر می‌رسد با استفاده از بی‌حسی موضعی و مشارکت بیمار در فرایند انجام عمل و برش نهایی، تعداد عمل‌های ترمیمی کاهش یافته است.

هزینه


هزینه نهایی عمل لابیاپلاستی به هزینه جراحی، بی‌حسی، تجهیزات اتاق عمل و ویزیت‌های قبل و بعد از عمل بستگی دارد. لابیاپلاستی یک عمل زیبایی محسوب می‌شود و بیمه معمولاً هزینه آن را پرداخت نمی‌کند.

موارد منع انجام عمل


هیچ زمان مشخصی برای انجام جراحی زیبایی واژن وجود ندارد. اگر فردی به بیماری‌های زنانه رنج‌برده باشد که سلامت عمومی او را تحت تأثیر قرار داده و نقص‌های زیبایی در دستگاه تناسلی او را ناراحت کننده می‌یابد، ممکن است نیاز به بررسی و درمان داشته باشد. اگر در جلسه مشاوره، جراح متخصص تشخیص دهد که لابیاپلاستی می‌تواند علائم را تسکین دهد و ظاهر واژن را بهبود بخشد، هیچ مانعی برای انجام جراحی زیبایی واژن وجود نخواهد داشت. با این حال، موافقت بیمار با انجام جراحی واژن و تصمیم‌گیری آگاهانه‌اش، شرط اصلی برای انجام این عمل است. جراحی لابیاپلاستی هرگز بدون درخواست یا رضایت بیمار دیگری انجام نمی‌شود. البته، باید توجه داشت که برخی استفاده‌های ناقص و نامناسب نیز وجود دارند. برای زنانی که با بیماری‌های زنانه مبتلا هستند، جراحی زیبایی واژن ممکن است مناسب نباشد. همانند بسیاری از جراحی‌های دیگر، مصرف سیگار فرایند بهبود زخم را طولانی‌تر کرده و خطر بازگشت آن را افزایش می‌دهد. اختلالات کلاژن نیز به عنوان عواملی محسوب می‌شوند که ممکن است باز شدن زخم را تسریع کنند و باید در نظر گرفته شوند. مهم‌ترین نکته این است که بیمار باید انتظارات واقع‌بینانه‌ای از عمل جراحی داشته باشد و با آگاهی کامل به انجام آن موافقت کند.

سوالات رایج


آیا جراحی زیبایی واژن بر رابطه جنسی اثر می‌گذارد؟

لابیاپلاستی اثر منفی بر رابطه جنسی نمی‌گذارد. به علاوه از آنجایی که بافت و پوست اضافی مسدود کننده دهانه واژن و کلیتوریس برداشته می‌شود، حس اندام تناسلی به حالت طبیعی برمی‌گردد. جراح ماهر و باتجربه برش‌هایی را نزدیک ناحیه کلیتوریس ایجاد می‌کند و نهایت دقت را برای محافظت و حفظ عصب‌های حسی به کار می‌برد.

تاثیر لابیاپلاستی بر بارداری چیست؟

به بانوان توصیه می‌شود که لابیاپلاستی را تا زمان زایمان به تاخیر بیاندازند. اگر بیمار نتواند بدشکلی لابیا را تا پایان بارداری تحمل کند، به وی توضیح داده می‌شود که ممکن است نتایج عمل پس از زایمان تغییر کند. اگر شما نیز قصد انجام عمل زیبایی واژن دارید، حتماً پزشک معالج را از برنامه خود برای بارداری آگاه کنید تا طرح قبل و بعد از بارداری برایتان تهیه شود.

فهرست مطالب

مشاوره رایگان