آدرس: تهران، میدان سلماس، ضلع شرقی میدان، پلاک 21، واحد 1 کلینیک تخصصی پوست و مو رازی

درمان و رفع چین و چروک دور و زیرچشم

پوست اطراف چشم نازک است و بافت آن از سایر قسمت‌های صورت متفاوت می‌باشد. به علت اینکه در بیشتر ساعات بیداری، چشم‌ها باز هستند، این فشار گاهی با ایجاد چین‌وچروک، خطوط، لکه و دیگر علائم کشیدگی پوست، به پوست اطراف چشم آسیب می‌رساند.

چین ‌و چروک جزئی از فرایند پیری می‌باشد؛ با این ‌وجود عوامل دیگری نیز وجود دارند که موجب شکل‌گیری آن می‌شوند. اگر به دلیل بروز چین ‌و چروک در اطراف چشمتان احساس پیری می‌کنید، چند روش درمانی قطعی برای رفع چروک و خطوط اطراف چشم وجود دارد. متخصص کلینیک پوست و موی رازی شدت چروک‌ها را بررسی و برای دست‌یابی به نتایج مطلوب، بهترین گزینه‌های درمانی را به شما توصیه می‌نماید. بعضی از این گزینه‌های درمانی عبارتند از: لیزر فرکشنال ، تزریق بوتاکس، تزریق ژل یا پرکننده‌های پوستی و میکرودرم ابریژن. رفع چروک اطراف چشم یک فرایند درمانی سرپایی با نتایج بسیار مؤثر و با حداقل زمان دوره نقاهت می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رفع چروک دور چشم یا رزرو نوبت با شماره‌های ۰۲۱۸۸۳۳۴۰۲۹  و ۰۲۱۸۸۳۳۳۲۵۹ تماس حاصل فرمایید.

جهت رفع چین و چروک‌های ایجاد شده روش‌های درمانی متعددی وجود دارد که می‌توانند به کاهش شدت چین‌ و چروک‌ها کمک کنند.

چگونگی ایجاد چین ‌و چروک و خطوط اطراف چشم


پوست اطراف چشم با استفاده از سه عنصر اصلی، یعنی کلاژن، اسید هیالورونیک و الاستین، در حالتی که سفت و صاف باقی می‌ماند. این ترکیبات شیمیایی با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا در زیر سطح پوست یک ساختار شبکه‌ای سفت و اسفنجی ایجاد شود. این ساختار الاستیک و انعطاف‌پذیر پوست زیر چشم را صاف و سفت نگه می‌دارد. با گذشت زمان و بالا رفتن سن، این ساختار به تدریج قدرت و یکپارچگی خود را از دست می‌دهد. با ضعیف شدن لایه محافظتی زیرین، پوست زیر چشم از لطافت خود عاریت پیدا می‌کند. این موضوع باعث ایجاد چین و چروک و خطوط در زیر چشم می‌شود.

انواع چین‌ و چروک و خطوط اطراف چشم


چین‌وچروک پاکلاغی

وقتی چین‌ و چروک در گوشه‌های خارجی چشم روی دهد آن را چین ‌و چروک پاکلاغی‌ می‌نامند. خطوط پاکلاغی بخشی از فرایند طبیعی پیری هستند. این خطوط در سال‌های پایانی دهه‌ی دوم از عمر بر روی پوست ظاهر می‌شوند، هر چند که ممکن است بلافاصله بر روی پوست محسوس نباشند. خطوط پنجه‌کلاغی از عارضه‌های بسیار شایع می‌باشد.

چین‌وچروک زیر چشم

ممکن است این نوع از چین ‌و چروک‌ها ‌طور موازی در زیر چشم و در راستای پلک پایین امتداد پیدا کنند و یا در پلک پایین ایجاد شوند. با از دست دادن حجم صورت و خاصیت کشسانی پوست، این خطوط در اطراف چشم‌ها و در بخش بالایی صورت ظاهر می‌شوند.

چین‌وچروک پلک بالا

ممکن است چین ‌و چروک پلک بالا به علت کاهش کلاژن، از بین رفتن الاستین و اختلال و انحطاط اسکلتی و علل دیگر ایجاد شود.

دلایل


از دلایل یجاد چین وچروک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا رفتن سن: شایع‌ترین علت بروز چین‌وچروک اطراف چشم، روند عمومی بالا رفتن سن می‌باشد. پوست نازک و ظریف به‌مرور زمان، خشک‌تر و نازک‌تر می‌گردد و درنتیجه به‌تدریج خاصیت ارتجاعی و کشسانی خود را از دست می‌دهد. تولید کلاژن و الاستین متوقف می‌شود و چین‌وچروک‌ها شکل می‌گیرند و به‌مرور عمیق‌تر می‌شوند.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن باعث تنگ شدن رگ‌های خونی در بیرونی‌ترین لایه پوست می‌شود که این امر جریان خون را کاهش می‌دهد و به فیبرهای بافت همبند مانند کلاژن و الاستین آسیب می‌رساند و بدین طریق خطوط اطراف چشم ایجاد و عمیق‌تر می‌شوند.
  • حرکات و حالات صورت: نگاه کردن با چشم‌های نیمه‌باز، خندیدن و اخم کردن حرکات عادی چهره هستند که موجب ایجاد چین‌ و چروک در اطراف چشم می‌شوند.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید: اشعه‌های مضر فرابنفش، رادیکال‌های آزادی را منتشر می‌کند که عامل صورتی شدن پوست و آسیب دیدن پوست نازک و حساس ناحیه‌ی زیر چشم‌ هستند؛ بنابراین این عامل، موجب پدیدار شدن چین ‌و چروک و خطوط ریز می‌شود و گودی و سیاهی دور چشم را افزایش می‌دهد.
  • عدم مراقبت صحیح از پوست: خشکی پوست یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری چین‌وچروک و خطوط اطراف چشم می‌باشد.
  • کمبود مواد مغذی: کمبود ویتامین C، ویتامین E و امگا ۳، اسیدهای چرب موجب ایجاد چین‌وچروک و خطوط در اطراف چشم می‌شوند.
  • ژنتیک و عوامل وراثتی

روش‌های درمانی


روش درمانی لیزرفرکشنال

روش درمانی لیزرفرکشنال

یکی از روش‌های درمانی برای کاهش چین و چروک‌های زیر چشم، استفاده از لیزر فرکشنال می‌باشد. در این روش، اشعه‌ی لیزر به زیر اپیدرمیس (سطح‌رویی پوست) نفوذ می‌کند و باعث رشد کلاژن‌های جدید در لایه‌های زیرین پوست می‌شود، که به اصطلاح کلاژن‌سازی می‌شود. این روش می‌تواند به ‌صورت سرپایی انجام شود و برای آسیب‌های جزئی در بخش‌های بیرونی‌تر پوست بهترین کارکرد را دارد. بلافاصله پس از انجام لیزر درمانی، پوست احتمالاً صورتی و حساس می‌شود، اما با مراقبت صحیح و توجه به نکاتی که توسط پزشک مسئول به شما می‌شود، ظاهر شما جوان‌تر خواهد شد.

فرایند درمان

فرایند درمان این روش می‌تواند در بهبود خطوط و چین‌وچروک اطراف چشم مؤثر باشد تا زمانی که آسیب به لایه میانی پوست یعنی درمیس، که لایه دوم پوست است، نرسد. این روش با استفاده از چندین بار عبور لیزر از روی خطوط و چین‌وچروک اطراف چشم، به تحریک طبیعی تولید کلاژن کمک می‌کند. این تحریک باعث پر شدن شلی و چین‌وچروک اطراف چشم با کلاژن تولید شده توسط بدن می‌شود و منجر به از بین بردن افتادگی پوست و کاهش چین‌وچروک زیر چشم می‌شود.

هایفوتراپی

هایفوتراپی برای رفع چروک زیر چشم

روش هایفوتراپی (امواج فراصوت کانونی با شدت بالا) روشی غیرتهاجمی و جایگزینی مناسب برای عمل جراحی لیفت (بالا کشیدن) پوست صورت است و این روش جهت صاف کردن و درمان چروک دور چشم به‌ کار برده می‌شود. در روش غیرتهاجمی هایفوتراپی از تکنولوژی اولتراسوند (امواج فراصوت) استفاده می‌گردد و این روش درمانی روشی ایمن و مؤثر می‌باشد. انرژی اولتراسوند بدون ایجاد آسیب با دمای مناسب از سطح پوست عبور می‌کند و به عمق مناسب می‌رسد. این انرژی واکنش‌هایی را در پوست تحریک می‌کند که به دنبال آن کلاژن که برای بازیابی و حفظ خاصیت ارتجاعی نیاز می‌باشد به‌طور طبیعی تولید می‌شود و بدین طریق پوست صاف و چین‌وچروک اطراف چشم رفع می‌گردد.

بوتاکس

بوتاکس برای رفع چروک زیر چشم

بوتاکس با مسدود کردن پاسخ عصب در محل تزریق، موجب بی‌حس شدن موقتی ماهیچه‌های اطراف چشم می‌شود. وقتی‌که بوتاکس به ناحیه‌ی زیر چشم تزریق شود، این ماده با بی‌حس عضلاتی که در حالت نیمه‌باز بودن چشم‌ها از آنها استفاده می‌کنید به‌طور موقتی خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها را از بین می‌برد. بسته به هر فرد و میزان ماده‌ی استفاده‌شده، اثرات این ماده در هر ناحیه‌ای که تزریق شود ۲ تا ۴ ماه دوام دارد.

  تزریق بوتاکس

 فرایند درمان

برای درمان چین ‌و چروک دور چشم پزشک حدود ۱ تا ۳ سی‌سی بوتاکس رقیق‌شده به‌ وسیله محلول نمک را به عضلات زیر چشم تزریق می‌کند. شما تنها درد خفیف و ملایمی را در هنگام تزریق احساس خواهید کرد و باید بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس قادر به انجام فعالیت‌های طبیعی خود باشید. ممکن است از ۷ تا ۱۴ روز زمان ببرد تا بتوانید تأثیر کامل بوتاکس را مشاهده کنید هر چند که ممکن است ظرف چند روز تفاوت را احساس کنید.

تزریق ژل

تزریق ژل برای رفع چروک زیر چشم

فیلرهای پوستی یا ژل‌های پرکننده می‌توانند به‌طور موقت چین‌وچروک‌های زیر چشم را صاف کنند. این مواد، وقتی به پوست تزریق می‌شوند، تأثیراتی موقتی دارند و مدت زمان اثرگذاری آن‌ها به عواملی مانند نوع چین‌وچروک و نوع ماده استفاده شده وابسته است. تزریق ژل یک روش درمانی رایج است که برای صاف کردن چین‌وچروک زیر چشم، خطوط لبخند و خطوطی که به طور طبیعی با بالا رفتن سن یا از تماس با نور خورشید بر روی چهره ظاهر می‌شوند، استفاده می‌شود. این پرکننده‌ها از مواد مختلفی تشکیل شده‌اند و تأثیرات آن‌ها ممکن است دائمی یا موقتی باشد.

فرایند درمان

فرایند درمان شامل تمیز کردن ناحیه تزریق با یک ماده آنتی‌بیوتیک، استفاده از یک کرم بی‌حسی موضعی یا بی‌حس‌کننده سطحی در زیر چشمی که تحت درمان است و سپس تزریق ژل‌های پرکننده پوستی به چین‌وچروک و خطوط ریز در زیر چشم‌ها است تا این مواد چین‌وچروک‌ها را صاف کنند یا آن‌ها را از بین ببرند.

لیفت پلک چشم

لیفت پلک چشم برای درمان چروک زیر چشم

لیفت پلک چشم، که به عنوان بلفاروپلاستی نیز شناخته می‌شود، یکی از روش‌های شایع درمانی است که برای بهبود بخش بالایی و یا پایینی چشم و حتی هر دو بخش طراحی شده است. این روش جراحی زیبایی صورت است که به خصوص هنگام انجام با لیفت جزئی پوست صورت، می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روی چین‌وچروک پنجه‌کلاغی داشته باشد. جراحی بلفاروپلاستی بر روی پوستی که شل و افتاده شده است تمرکز می‌کند و باعث تقویت و تنظیم پوست اطراف چشم می‌شود. این روش باعث صاف شدن چین‌وچروک و خطوط اطراف چشم می‌شود و آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

مزایا


  • ظاهر را بهبود می‌بخشد.
  • اعتماد به ‌نفس را افزایش می‌دهد.
  • جوانی را به چهره بازمی‌گرداند.
  • پوست را صاف می‌کند.
  • نتایج آن فوری است.
  • روشی مؤثر می‌باشد.
  • روش درمانی راحت و بدون دردی است.

خطرات


  • بروز درد، ورم یا کبودی در محل تزریق
  • سردرد یا علائمی شبیه سرماخوردگی
  • افتادگی پلک یا مشکل بینایی

هزینه‌ها


هزینه ‌ی رفع چین‌ و چروک زیر چشم به عواملی نظیر موقعیت جغرافیایی، میزان مهارت جراح، میزان ماده‌ی بیهوشی استفاده ‌شده، نوع درمان، تعداد روش‌های درمانی بکار گرفته‌شده و شدت چین‌وچروک و خطوط اطراف چشم بستگی دارد.

فهرست مطالب

مشاوره رایگان